logo-baartse-transparantlogo-baartse-transparantlogo-baartse-transparantlogo-baartse-transparant
  • HOME
  • DIENSTEN
  • BM ONLINE
  • ACTUEEL
  • CONTACT
✕

Aanpassing BPM per 1 juli 2020

8 augustus 2019
Categories
  • Autobelastingen
Tags

De BPM, de belasting van personenauto’s en motorfietsen, wordt geheven aan de hand van de CO2-uitstoot van het betreffende voertuig. Sinds 1 september 2018 moeten nieuwe auto’s in de Europese Unie worden getest met de WLTP-methode. Deze methode vervangt de verouderde NEDC-methode. Voor de berekening van de verschuldigde BPM wordt echter nog steeds uitgegaan van de CO2-uitstoot volgens de NEDC-methode. Uit onderzoek is gebleken dat de CO2-uitstoot van personenauto’s volgens de WLTP-methode gemiddeld hoger is dan volgens de NEDC. Het kabinet heeft toegezegd dat de BPM-opbrengst niet zal stijgen als gevolg van de wijziging van testmethode. De veranderde testmethode maakt auto’s immers niet minder zuinig.

Vanaf 2021 mag de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe personenauto’s niet hoger zijn dan 95 gram per kilometer. Dat is een Europese norm, gebaseerd op de NEDC-methode. Daarom krijgen alle WLTP-geteste auto’s tot en met 2021 ook een CO2-uitstoot conform de NEDC. Dat kan een berekende waarde zijn of een testwaarde.

In de Wet Overige fiscale maatregelen 2017 is geregeld dat de NEDC CO2-uitstoot van WLTP- auto’s gebruikt kan worden voor de heffing van BPM. Dat is een tijdelijke oplossing totdat een op WLTP-testresultaten gebaseerde tarieftabel beschikbaar is. Uit onderzoek van TNO blijkt dat de NEDC CO2-uitstoot van WLTP-auto’s hoger is dan verwacht. Dat zou leiden tot een stijging van de BPM. Het verschil in CO2-uitstoot kan worden verklaard doordat de nieuwe WLTP-auto’s gemiddeld zwaarder zijn en over meer motorvermogen beschikken dan hun NEDC-voorgangers.

Uit de onderzoeksresultaten van TNO maakt het kabinet op dat er voldoende inzicht is in de CO2-uitstoot van WLTP-auto’s om de tarieven van de BPM zodanig vast te stellen dat de gevolgen van de WLTP-omzetting voor de opbrengst van de BPM beperkt zijn. Omdat omzetting per 1 januari 2020 voor de autobranche te vroeg komt, kiest het kabinet ervoor om de nieuwe BPM-tarieftabel op te nemen in het wetsvoorstel Overige fiscale maatregelen 2020. De inwerkingtredingsdatum wordt 1 juli 2020. Dit betekent dat tot en met 30 juni 2020 de NEDC CO2-uitstoot de heffingsgrondslag blijft van de BPM.

Deel

Gerelateerde artikelen

28 mei 2025

Twee keer mrb ondanks afwisselend gebruik


Lees verder
6 maart 2025

Met een geschorst voertuig de weg op? Tijdens evenementen kan dat


Lees verder
12 december 2024

Naheffingen mrb door onjuist gebruik handelaarskenteken


Lees verder
  • Homepage
  • Introductie
  • Actueel
  • BM in beeld
  • Diensten
  • Diensten
  • Financiële Administratie
  • Belastingen
  • Salaris administratie
  • Flexservice
  • Advies en second-opinion
  • Online administratie
  • BM online
  • BM online
  • Informatie
  • Contact
  • Route
  • Vacatures
  • Nieuwsbrieven
Afbeelding 1 Afbeelding 2
BaartseMennema© 2013-2023 | disclaimer | sitemap