logo-baartse-transparantlogo-baartse-transparantlogo-baartse-transparantlogo-baartse-transparant
  • HOME
  • DIENSTEN
  • BM ONLINE
  • ACTUEEL
  • CONTACT
✕

Verbod werkgever op gebruik mobiele telefoon op werkvloer

19 mei 2022
Categories
  • Arbeidsrecht
Tags

De minister van SZW heeft Kamervragen beantwoord over het verbod door een werkgever om mobiele telefoons op de werkvloer te gebruiken. Op basis van zijn instructierecht, dat is opgenomen in het Burgerlijk Wetboek, kan een werkgever het gebruik van mobiele telefoons of andere voorwerpen op de werkvloer verbieden. De bevoegdheid is eenzijdig, dat wil zeggen dat instemming van de werknemers niet nodig is. Wel dient een instructie redelijk en billijk te zijn.

Het verbod in kwestie is gegeven uit veiligheidsoverwegingen en betreft het gebruik van mobiele telefoons in een groot magazijn, waar met heftrucks en computergestuurde apparatuur wordt gewerkt. Onderlinge communicatie binnen het magazijn gebeurt met portofoons. Volgens de minister is het niet toestaan van mobiele telefoons in magazijnen uit veiligheidsoverwegingen gebruikelijk. Het verbod op het gebruik van mobiele telefoons betrof overigens een reeds langer bestaande instructie. De minister is van mening dat een dergelijke instructie niet per se onredelijk of onbillijk is.

Deel

Gerelateerde artikelen

18 juni 2026

Niet meer oproepen is onregelmatige opzegging


Lees verder
4 juni 2026

Compensatieregelingen transitievergoeding verdwijnen


Lees verder
12 mei 2026

Minimumuurloon per 1 juli 2026 naar € 14,99


Lees verder
  • Homepage
  • Introductie
  • Actueel
  • BM in beeld
  • Diensten
  • Diensten
  • Financiële Administratie
  • Belastingen
  • Salaris administratie
  • Flexservice
  • Advies en second-opinion
  • Online administratie
  • BM online
  • BM online
  • Informatie
  • Contact
  • Route
  • Vacatures
  • Nieuwsbrieven
Afbeelding 1 Afbeelding 2
BaartseMennema© 2013-2023 | disclaimer | sitemap